هنگام خرید دیگ چدنی شوفاژکار و خواندن مشخصات آنها ، سه ماده مورد استفاده در مبدلهای حرارتی را مشاهده خواهید کرد: چدن ، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ. مبدل حرارتی بخشی است که گرما را از گازهای حاصل از احتراق به داخل آب که توسط دیگ چدنی شوفاژکار در حال گردش است منتقل می کند ، بنابراین این یک قسمت اساسی از طراحی است.

بیایید مزایا و معایب مبدل های حرارتی چدن ، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ و زمان استفاده از هر ماده را بررسی کنیم.

جوانب مثبت و منفی مبدل های حرارتی دیگ چدنی شوفاژکار


جوانب مثبت: چدن ارزان است و تغییرات دما را به خوبی کنترل می کند. همچنین بسیار مقاوم است و دیگ چدنی شوفاژکار ساخته شده با مبدلهای حرارتی چدنی دارای طولانی ترین ضمانت هستند. ضمانت طول عمر و 20 سال محدود در مدل های چدنی برتر از Peerless Boiler ، Utica Boilers و سایر سازندگان دیگ چدنی شوفاژکار ارائه می شود.
موارد منفی: سه نگرانی در مورد چدن وجود دارد. این سنگین ترین ماده از بین سه ماده است. ثانیا ، به دلایلی که در زیر در مزایای استفاده از فولاد ضد زنگ ذکر شده ، نمی توان از آن در دیگ چدنی شوفاژکار چگال استفاده کرد. سرانجام ، بازده انتقال حرارت چدن از دو ماده دیگر کمتر است.
نکته اصلی: اکثر دیگهای بخار گازی و نفتی با کف و با بازده استاندارد ، با مبدلهای حرارتی چدن ساخته می شوند.


جوانب مثبت و منفی مبدل های حرارتی آلومینیوم


جوانب مثبت: در حالی که از حداقل سه ماده استفاده شده است ، این مزیت سبک بودن و کارآیی بیشتر در انتقال گرما نسبت به چدن و ​​هزینه کمتری نسبت به فولاد ضد زنگ دارد.
موارد منفی: آلومینیوم گرما و همچنین فولاد ضد زنگ را انتقال نمی دهد و نمی توان از آن در دیگ چدنی شوفاژکار چگال استفاده کرد.
نکته اساسی: مبدلهای حرارتی آلومینیوم در دیگ چدنی شوفاژکار در بازه 90 تا 94٪ مانند دیگ بخار Uتیکا UB90-100 IV 90٪ و Weil McLain Ultra Gas S3 CT با مدلهای کارآمد 92-94٪ یافت می شوند.


جوانب مثبت و منفی مبدل های حرارتی فولاد ضد زنگ


جوانب مثبت: فولاد ضد زنگ تنها ماده از سه ماده قابل استفاده در دیگ چدنی شوفاژکار چگال است. این دیگ ها با متراکم سازی رطوبت گازهای خروجی گرمای اضافی را می گیرند تا بسیار کارآمد باشند. مشکل این است که میعانات گازی آنفولانزا بسیار اسیدی است و مبدل های حرارتی چدن و ​​آلومینیوم را به سرعت از بین می برد. فولاد ضد زنگ سبک تر از بقیه است ، بنابراین برای دیگ چدنی شوفاژکار دیواری آویز محبوب است.


موارد منفی: فولاد ضد زنگ گرانترین ماده است و به ندرت در واحدهای غیر متراکم استفاده می شود ، بنابراین از مزایای کارایی آن استفاده نمی شود. ثانیاً ، به دلیل اسیدیته گازهای دودکش شوفاژ دیگ چدنی ، ضمانت نامه ها معمولاً 15 سال یا کمتر هستند و اغلب پس از پنج تا هفت سال درجه بندی مناسب دارند.
نتیجه نهایی: برخی مطالعات نشان می دهد که دیگ چدنی شوفاژکار چگال دوام دیگهای چدنی ندارند و بنابراین ممکن است پول پس انداز شده از طریق بهره وری انرژی از طریق مجبور شدن زودتر به تعویض تجهیزات از بین برود .

 

مشاهده لیست قیمت انواع محصولات شوفاژکار در لینک روبرو : شوفاژکار